søndag den 5. juni 2016

Hvor meget skal børn beskyttes mod farer?

Børn har brug for at opleve en smule fare

Min første instinktive indskydelse er at sørge for at han er i sikkerhed, men en anden del af mig i den grad værdsætter hans indsat og ønske om at afprøve sine grænser og prøve noget helt nyt.
Det er kampen jeg betragter da min søn på to år arbejder for at klatre på legeredskabet på den lokale legeplads.  Trods hans store gåpåmod og beslutsomhed er han muligvis dog for lille til at klatre i noget som helst.
Først siger jeg til ham, “Nej du er alt for lille til det. Du vil falde og slå dig.” Naturligvis fortsætter han alligevel. På dette tidspunkt kommer min respekt for myndighed i konflikt med mine overvejelser om jeg har den sunde dømmekraft. Han lytter ikke til mig. Han er i færd med noget farligt. Jeg burde gribe ind.
Men det gør jeg ikke. Den del af mig der vinder er den samme som får ham til at fortsætte ihærdigt, den del der ønsker at se om han kan klare det. Jeg kommer så tæt på, at jeg kan om nødvendigt nå at gribe ind. Jeg ser han søger efter et sted han kan holde fast med hånd og fod, finde en god balance. Jeg ser han klarer den op til de første reb på konstruktionen.
"Ja, storartet. Flot klaret kammerat, Flot!” Mit toneleje er forandret. Han bliver opmuntret. Nu er det naturligvis tid til at passere et ekstra reb.
Dette reb giver endnu et element, en forandring i kurven, anderledes vinkler. Han knokler hårdt på før han finde det nye fodfæste, får fat på en ny måde, og kommer opad. Snart bliver det dog klart at han har nået grænsen for sin formåen.
To gange mister han fodfæstet og hænger i armene over jorden. Jeg er der til at fange ham og hjælpe ham op igen. Han giver dog ikke op. Han bliver ved med at forsøge. Det vil han sandsynligvis gøre længe. Men så hjælper jeg ham helt ned.
"Det er OK, kammerat. Det klarede du godt. Du er dog stadig lidt for lille. Men du bliver jo større.”
Vi bekymrer os om sikkerhed ganske meget nu om stunder, måske næsten for meget. Men kun få ting er opnået uden der har været risiko forbundet med dem. Jeg ønsker at mine knægte ikke skal komme til skade, og jeg kan bedømme hvor megen risiko der er passende for dem og deres alder.
Jeg vil dog ikke lære dem at al fare skal undgås. At overvinde fare er en integreret del af menneskets ånd og gåpåmod.
https://pjmedia.com/parenting/2016/03/30/kids-need-a-little-danger/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails