lørdag den 14. juni 2014

Overdrivelse fremmer forståelsen - kræver dog humoristisk sans!

Bernie Planck

En læser svarede på min artikel “min hustru skal have 42 kufferter og tasker med når vi skal rejse” hvor jeg konkluderede “Åh ja, kvinder og rejser.” Jeg fik så en email hvor læseren gjorde opmærksom på, at ikke alle kvinder rejser med megen bagage. Kære læsere, når jeg kommer med sådanne referencer så tillad mig dog at overdrive.
travel light
Photo Credit: twenty27seven

Hvis jeg skriver at min hustrus håndtaske vejer et ton, så betyder det selvfølgelig ikke at den faktisk vjeer 1000 kg. Det samme gælder når jeg skriver vittigheder om arabere og geder - lad mig slå fast at ikke enhver arabisk mand har sex med geder, men mange har fordi de er gennemført frustrerede over Islams restriktioner om sex med det modsatte køn.

Sådan  fungerer vittigheder - de generaliserer. En joke ville ikke være morsom, hvis der ikke var overdrivelse. F.eks så ville ingen finde en barjoke morsom dersom den absolut skal undgå generaliseringer: En advokat, ikke alle advokater, men denne særlige advokat; en jøde, men ikke alle jøder, men denne særlige jøde; og en irer, men ikke alle irere, men denne særlige jøde sad i en bar, men for lige at slå fast så er det jo ikke kun advokater, jøder og irere der går på bar, og for ikke at inkludere alle barer som typiske for hvad der skete i denne særlige bar, så omtaler jeg altså blot denne.....

På nuværende tidspunkt ville mit publikum sove dybt. Derfor kære læsere, tillad mig dog at overdrive.

Lad mig i et forsøg på at være afbalanceret forsøge mig med en joke der tillægges New Yokr Times skribenten Susan Heller, og som viser at nogle kvinder har et fornuftig synt på det at pakke for en rejse, skønt jeg tror at rådet oprindeligt blev fremført af Alexander Den Store før han drog ud på sine ‘rejser.’

"Når du planlægger at rejse, så læg alt dit tøj og alle dine penge frem. Tag derpå halvdelen af tøjet og dobbelt så mange penge.” -Susan Heller

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails