søndag den 28. juli 2013

Kristne udrenses af oprørerne i Syrien

Religiøs udrensning i Syrien - Kristne er målet



I løbet af de første seks måneder af 2012 blev den syriske by Qusayr religiøst udrenset. De kristne i byen over 800 familier blev udvist af de bevæbnede islamiske jihadister, der kæmper mod regimet. 
 
På CSI’s seneste mission til Syrien blev vi i stand til at interviewe en af de overlevende for udrensningen. Normalt benytter vi ikke de rigtige navne eller viser ofrenes ansigter fra Syrien af sikkerhedshensyn. Denne familie insisterede imidlertid på, at deres rigtige navne skulle benytte og deres ansigter vises. De ønsker af verden kommer til at kende deres beretning.



Navn: Fadul Abu Yohanna Kasouhah (mand, først i tyverne gift og fem børn.)
 
Interview af Dr. John Eibner, Juni 2013


Jeg er fra Qusayr, Syrien. Jeg har mistet min onkel og mine to fætre. De blev dræbt her.
Der var cirka 40000 mennesker i Qusayr før krigen, heraf 7000 kristne og nogle få alawitter. Resten var sunni muslimer.
Sent 2011 kom sunnier fra byen og bad os om, at enten af være med i anti-regime demonstrationerne eller forlade byen. Hvis ikke ville vi blive dræbt.


Den samme besked blev givet fra moskeerne i byens højttalere. De navngav de kristne familier ved navn. Der var 20 moskeer i Qusayr. Alle var med i dette.


Min fætter Bater sagde, “Vi flytter ikke, Dette er vor by, vort land.” Han er fornylig blevet gift og hans hustru er i syvende måned. De skød ham mens han arbejdede på sin motorcykel.
 


Jeg forsøgte at få fat i liget, men blev hindret af bevæbnede mænd der ikke gav mig lov. De ønskede at lemlæste mig. Men min bror og onkel fik fat i liget under beskydning og bragte det på hospitalet.


Vi kender de folk der skød Bater. Jeg kender ikke deres navne, men jeg genkendte dem som lokale. Vi har aldrig haft problemer med dem før.


Vi boede på et sted kendt som “Kristen Gaden.” Oprørerne begyndte at skyde mennesker på gaden. I marts 2012 kom mange udenlandske jihadister til Qusayr og omringede Kristen Gaden. De var i følgeskab af en pøbel lokale sunnier. Ti af os - mig og mine slægtninge - forsvarede alle de kristne mens de søgte skjul i deres hjem. Der var 30 regeringsoldater der kæmpede sammen med os. Dette var et slag om vores hjem.


Der var non-stop skydning mellem kl. 6.00 og 9.00. Min fætter Kassan Hanna blev skudt i hovedet. Min onkel forsøgte at få fat i hans lig og blev skudt. Vi undslap ned af en baggyde og søgte ly i et af hærens checkpoints. Angriberne brændte alle husene ned. Vi hørte dem råbe, “Vi slog Hanna og hans familie ihjel. Alle kristne skal forsvinde.”
 


Den næste dag forlod alle kristne Qusayr - 870 familier. Blot to eller tre meget gamle kristne blev tilbage. De fleste rejste uden at tage noget med sig. Ingen hjalp os. Alle mændene i vor familier er bygningshåndværkere. Vi har ingen tilknytning til regeringen eller sikkerhedsstyrkerne.


Jeg sluttede mig til hærens kamp for at generobre Qusayr. (regeringsstyrker generobrede Qusayr fra oprørerne i juni 2013). Jeg er allerede gået i gang med at reparere mit hus. Det meste af gaden blev fuldstændig ødelagt. Der er ingen elektricitet, men vi kan genopbygge. Kirken er smadret og ikonerne brændt og med vilje vanhelliget.


Læg venligst min historie på internettet således at mennesker kan lære sandheden.
—-
 
Through local partners in Syria, CSI is helping provide Christian families forced from their homes in Homs, Qusayr, Aleppo and elsewhere with food, medical care, shelter, and education.  You can donate to these efforts here.

http://csi-usa.org/Syria/#fadul?utm_source=Syria+Help&utm_campaign=syria+7%2F25&utm_medium=email

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails