onsdag den 22. maj 2013

Roosevelt og jøderne

Eleanor Roosevelt taler om sin mand og Holocaust



Den 19. april er det 70 års dagen for Den Jødiske Opstand i Warszawa Ghettoen. Den dato minder mig om 1958, da Eleanor Roosevelt, enke til den demokratiske præsident Franklin Delano Roosevelt fortalte mig om hendes mand og Holocaust.
 

Vi var begge NGO’er (Non-governmental Organization) repræsentanter ved FN og US holdet ved FN. Hun repræsenterede American Association for the United Nations og jeg repræsenterede American Jewish Congress.

Fordi hun var det mest kendte og ærede medlem var hun også forkvinde for NGO paraplygruppen.

Under en af vore frokoster, lige omkring årsdagen for Warszawa Ghetto Opstanden diskuterede vi Holocaust. Da det blev min tur til at rejse et spørgsmål, spurgte jeg hende om, hvorfor hendes mand - som jøderne hyldede dengang, ligeså meget som de beundrer Præsident Barack Obama nu - aldrig beordrede de Allierede piloter til at bombe jernbanerne der førte til og fra Nazi dødslejrene. Jeg spekulerede over om han havde gjort det, om så ikke slagterierne ville være blevet hæmmet.

Jeg var ikke sikker på om fru Roosevelt ville svare på en så tydelig kritik af sin mand, men det gjrode hun. Her er hvad hun sagde:

"Jeg rejste hele tiden problemet med præsidenten som også den britiske premierminister Winston Churchill gjorde, både ved sine telegrammer fra London og når han var vor gæst i Det Hvide Hus.
“Min mands svar var altid det samme: “Ikke nu.” Han ville altid give os den samme belæring: At vinde krigen kommer selvfølgelig først, og at bombe de jernbanespor er ikke første prioritet for luftvåbnet. Men krigen er ikke det eneste der beskæftiger mit sind. Jeg skal også tage vare på de hjemlige forhold. For at få tingene gjort, skal jeg have støtte af formændene for komiteerne i Senatet og Repræsentanternes Hus.
De fleste af disse mænd er fra Sydstaterne og mange af dem er anti-semitter. De bryder sig ikke om jøderne og har gjort det klart at de ikke ønsker flere af dem i vort land. Det er årsagen til at jeg ikke har skubbet på for at tillade større antal at jøder til at komme.

De eneste jødiske medlemmer af Kongressen der kæmper med mig er Brooklyns Repræsentant Emanuel Celler, Repræsentant Sol Bloom, der er jøde og formand for House Foreign Affairs Committe der er enige med mig om dette.

Men jeg lover dig Eleanor, jeg lover dig, Winston, at når Huset og Senatet vedtager den lovgivning jeg ønsker og har brug for, og jo nærmere krigen er på et sejrrigt udfald, da skal jeg beordre bombning af de jernbaner. Det har du mit ord på.”
  


Mens fru Roosevelt talte ihukom jeg to erindringer. Den første var hvad FDR fortalte en prominent jødiske Demokrat der opfordrede ham til at lette restriktionerne på jøder der forsøgte at flygte fra Europa:

“Jøderne i Amerika burde vide at de er tolereret her, men heller ikke mere. Amerikanske problemer kommer først.”

Min anden erindring var om et memo som embedsmænd i Finansministeriet, i en bestræbelse på at imødegå den fremherskende anti-semitisme i Udenrigsministeriet skrev i 1943. Med titlen “Denne regerings medviden om Mord på Jøderne,” der fremhævede at, “Medmindre der tages forebyggende træk af drastisk natur, og de tages øjeblikkelig, da vil ingen effektiv aktion blive taget af denne regering for at forhindre den fuldstændige udryddelse af jøderne i det tysk kontrollerede Europa, og at denne regering for evigt vil skulle dele ansvaret for denne udryddelse.”

Fru Roosevelt konkluderede i sin forklaring på FDRs opførsel at: “Lige siden jeg erfarede om Hitlers systematiske mord på jøderne, pressede jeg min mand til at bombe jernbanerne. Det gjorde hr. Churchill også. Men vi fik ikke succes med det.

"Trist nok døde han i 1945 da krigen var ved sin afslutning, og hans ‘senere’ blev aldrig til noget.”

Edward Bernard Glick is Professor Emeritus of Political Science, Temple University

http://www.americanthinker.com/2013/03/eleanor_roosevelt_talks_about_her_husband_and_the_holocaust.html#ixzz2OGveVhJo

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails