fredag den 4. januar 2013

Statsstøtte flop! GM og hjælpepakker

2012 GM bilsalget værre end under noget år med Bush


Yossi Gestetner

Jeg ved det godt, jeg ved det så udmærket godt. Hjælpepakken virkede og alle overskrifterne i dag præsenterer GM som havende deres bedste år siden dit og dat. Men her følger så rådata man ikke ser mange steder:
● GM solgte 2,595,717 enheder i United States i 2012; dette er et fald på 11% fra de næsten 3 millioner enheder i 2008.
GM - U.S. salgstallene fra 2012 er lavere og dårligere end nogen af de 8 år under Bush.
● I december 2008, da krisen ramte hårdt. og vi fik at vide at var brug for at redde GM stillede ingen spørgsmål, man solgte 221983 enheder. Hvor slemt var det så? Nuvel, i 2012 midt under ‘den store opgang’ da “hjælpepakken virkede” som Obama reklamerne fortalte solgte GM blot 245733 enheder. Jo, det er korrekt: Forskellen på da det stod værst til for GM versus “den bedste måned i fem år” er sølle 23750 enheder!
● Hvis du benytter tallet 23750 for et helt år, så når man stadig ikke et salg som man havde i 2008.
● Det totale antal køretøjer solgt i USA i 2012, fra alle virksomheder tilsammen, var 14,5 millioner enheder. Faktisk er dette bedre end de 13,3 millioner enheder solgt i 2008, men salgstallet for 2012 er dårligere end i noget år under Bush.
● Disse data vil få dine venstreorienterede venner til at blive rasende: Samlet 2012 U.S. bilsalg (alle firmaer tilsammen) er gået 9% op fra 2008, mens GM er faldet med 11% i samme periode.

På godt gammeldags jysk betyder dette at den virksomhed som fik mest ud af hjælpepakken til bilindustrien er overordnet set gået den modsatte retning. Mens industrien som et hele under Obama havde et bedre år end under Bush (2012 vs. 2008), så er GM’s bedste år under Obama værre end det værste år under Bush.

Måske vil flere mennesker nu lægge mærke til at ‘hjælpepakken’ handlede om at redde fagforeninger med overbetalte kontraktoverenskomster, de som står for GM finanserne, og ikke selve virksomheden, fra at falde. (Læs denne på synopsis: http://synopsis-olsen.blogspot.dk/2012/10/bilindustrien-og-obamas-hjlp.html


Ekstra info: Hver Chevy Volt, GM’s store satsning på en hybrid bil har helt op til 250000 dollars bundet i halen i statsstøtte per enhed,  samlet 3 milliarder dollars, ifølge en analyse af James Hohman fra Mackinac Center for Public Policy.
 
Er han på vej ind eller ud af et eklatant statsstøttet flop?
Salgstallene for den kraftigt statssubsidierede bil lever slet ikke op til forventningerne og produktionen har været indstillet i ugevis for ikke at få opbygget for store lagre. I juli 2012 solgte man således sølle 10666 mod forventet 60000. Læs denne om Chevy Volt på synopsis. og hvorfor den flopper med enorme tab for den amerikanske skatteborger til følge.

GM burde langt hellere have reageret på markedets vilkår som da man lukkede ned for produktionen af mærket De Soto i 1960, og dermed reddede virksomheden. Se denne:

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails