søndag den 23. december 2012

Ligeglade forældre = ligeglade børn

Ligeglade forældre = ligeglade børn

            
Dr. Laura Schlessinger
   
I løbet at de mere end tre årtier jeg har været i radioen har jeg bemærket mange sociale tendenser -- de fleste af dem skadelige. Disse omfatter den øgede tilstedeværelse af at komme sammen , dyrke sex, få børn uden for ægteskabet, brug af abort som fødselskontrol og manglende ansvarsfølelse.    

I den senere tid har flere og flere forældre ringet til mig og beklaget sig over. at deres voksne børn aldrig ringer, aldrig kommer på besøg, aldrig er med på helligdage, og ikke husker på fødselsdage.

Når jeg stiller det naturlige første spørgsmål - “Hvad tror du er grunden til dette?” - får jeg altid at vide “Jeg ved det ikke.”

Nuvel, jeg ved det. Hvis dine voksne børn ikke føler sig knyttet, eller er ligeglade med dig, er det sandsynligvis din egen fejl.

Jeg er forbløffet over, hvordan forældre benægter at deres væremåde og beslutninger har haft indflydelse på deres børn, på måder som gør at de børn følelsesmæssigt ikke føler sig forbundet. Folk får børn og  i stedet for at opfostre dem overdrager de dem til dagplejemulighederne, til barneplejen og til babysittere. Så bliver de skilt, og forventer at deres børn også går bort sammen med møblementet. Børn ender med at drage frem og tilbage mellem forældre i ‘krig’ og får aldrig slået rødder.
 


Oveni det er vi blevet en kultur af ofre. Denne tendens har at gøre med diagnoser af mental sygdomme, der helt klart tager fokus bort fra børn. Enhver er bipolær, har PTSD eller ADHD. Alle disse diagnoser - der er eksploderet i antal i de sidste to årtier - forstyrrer familierne og fjerner opmærksomheden og plejen fra børnene.
Selvfølgelig er der de som virkelig lider af disse mentale sygdomme, og det er i sandhed hjerteskærende. Imidlertid tror jeg der har været ‘moderne’ diagnoser der har mere at gøre med selvcentrerede forældre, profit for medicinalvirksomheder og indkomst til terapeuter, end de har med virkeligheden at gøre.
Når forældre ikke har gjort deres barns behov til en prioritet, hvorfor forventer de så at deres børn vil gøre andet end at returnere den mangel på omsorg?  

Når derfor ældre mødre der ringer ind og beklager sig over deres voksnes børn ikke gider at besøge dem, så må de bare acceptere at de har fortjent det.
 

Nogle voksne børn har et så ambivalent forhold til deres forældre at de end ikke ønsker at overvære deres mor eller fars begravelse. Jeg har måttet støtte mange voksne børn i deres beslutning om at “holde sig væk” fra en dårlig forælder.
Jeg minder dem imidlertid om at skønt deres forældre ikke var motiveret af pligt og ansvarsfølelse, at medmindre den forælder var farlig eller destruktiv, så bør de sørge for at  basisbehov, mad husly og medicin er indfriet, selvom de betaler nogen andre for at gøre det.

Lad ikke den kendsgerning at du har haft en ringe forælder indvirke på kvaliteten af din egen karakter.

Medfølelse passende administreret er det mest anstændige.
Dr. Laura is a well-known radio personality and best-selling author whose full name is Laura Schlessinger. She is interviewed regularly on many of the biggest television shows and publications. Read more reports from Dr. Laura — Click Here Now.

Read Latest Breaking News from Newsmax.com http://www.newsmax.com/DrLaura/Uncaring-Parents-Kids-mothers/2012/12/07/id/466907#ixzz2EjNySx61

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails