mandag den 30. januar 2012

Historieløshed og mangel på kampvilje

Er Vesten fortabt ?


Bruce Bawer             
                             
Ved begyndelsen af et nyt år er det svært at undgå spørgsmålet: Hvor er vi på vej hen? Hvad vil fremtiden bringe? Har Amerika, har friheden, har Vestens civilisation en fremtid?


Min begyndelse som professionel skribent daterer jeg til en leder jeg udgav i Los Angeles Times tidligt i 1980’erne. Jeg havde netop bestået som student i engelsk, og underviste i kompositionskurser. En af udfordringerne jeg stod overfor i klasseværelset var denne: Søgen efter emner eleverne kunne skrive om, og så fremførte jeg ting, som jeg mente faldt ind under kategorien - almindelig viden - da opdagede jeg igen og igen, at de fleste af mine elever ikke anede, hvad jeg talte om. De kendte ikke historien. Deres viden om politik, geografi, kunst og litteratur, var i bedste fald yderst sporadisk. 


                             



Jo, nogle få af dem var meget godt informerede om sport eller andet, eller om denne eller hin sanger, eller rockgruppe,  eller skuespiller eller TV show, men der var ikke megen overensstemmelsem mellem det ene barns viden, og så viden hos en anden. Der var faktisk ingen viden som de i fælleskab besad - og disse var dog elever i det som ansås som et ganske anstændigt college. Derfor skrev jeg en artikel om det. 


Tredive år senere er situationen, efter alt at dømme, endnu værre end dengang - ikke blot i Amerika, men over hele Vestens verden. Og problemet er ikke blot, at de ikke ved, hvem der skrev Krig og Fred, Det er at de ikke kender til de basisting, der kunne udgøre forskellen mellem krig og fred i fremtiden, mellem fattigdom og velstand, mellem slaveri og frihed. 


I 2007 afslørede en undersøgelse af svenske unge mennesker. udført af en gruppe der kalder sig Information om Kommunismen, at 90% af svenskere i alderen mellem 15 og 20 ikke ved hvilke udenlandske hovedstæder der ligger nær Stockholm, og at de fleste ikke ved hvilke lande der grænser op til deres egen. 


Ydermere anede de fleste af dem intet om. hvad Kommunismen er. 90% kendte ikke betydningen af ordet “Gulag.” 40% mente at Kommunismen faktisk havde medført velstand til de folk der levede med den. 


“De mangler forståelse for koncepter som diktatur og demokrati, og dette er ubehageligt,” sagde Camilla Andersson fra Information om Kommunismen. Den svenske undervisningsminister Jan Björklund beklagede, da han blev spurgt ind til undersøgelsens resultat, “at svensk historieundervisning er så begrænset.” Men problemet, som jeg bemærkede dengang, var ikke “begrænset” historieundervisning, men sjusket historieundervisning. Børn, ikke kun i Sverige, men over hele den vestlige verden bliver fodret med løgne om kommunismen og med ækle løgne om Amerika, kapitalismen og Vestens civilisation i det store og hele.


En lignende undersøgelse udført i 2008 af tænketanken Civita, fandt at “to ud af tre unge nordmænd mellem 14-20 år aldrig har hørt om Pol Pot og om Gulag,” mens 34,5% mente at kommunismen havde “bidraget til at øge velstanden visse steder i verden.” 


Her forleden kørte Daily Mail en artikel, i hvilken Dominic Sandbrook mindedes en undersøgelse udført i Storbritannien for ti år siden. Hvem, spurgte den, var den vigtigste person i britisk historie? Prinsesse Diana kom ind på en tredje plads. John Lennon som nummer syv. “Friske meningsmålinger” bemærkede Sandbrook, “viser at ni ud af ti voksne (i Storbritannien) kan navnene på alle David Beckhams børn, alligevel mener en ud af tre at Churchill var en romanfigur, og en ud af fire tror, at Hadrians Mur blev bygget for at holde franskmændende ude. 


Jo, det er sandt: En ud af tre briter mener Winston Churchill var en romanfigur. “Uden selv at være skyld i det,” skrev Sandbrook, “forlader tusinder af vore børn skolen hvert år uden at vide hvad deres forældre og bedsteforældre anså som naturlig viden: Den inspirerende, hjertevarmende viden om det vi alle engang anerkendte som vor nationale historie.” 

 


Det er vel knap nødvendigt at sige, at det samme gælder for amerikanske unge. I det store og hele kender de ikke meget til amerikansk national historie, og det de ”ved” er i alarmerende grad anti-amerikansk propaganda hentet direkt fra bøger af typer som Howard Zinns giftige - og allestednærværende - People’s History of the United States.
 

Fremfor at lære om historiens kendsgerninger, og lære at værdsætte hvordan, og hvorfor Amerika blev til (som Madeleine Albright udtrykker det) “den uerstattelige nation,” da er alt for mange af dem blevet indoktrineret med multikulturalisme og ensartet politik - med en ideologi, der kort fortalt, lærer dem ikke at værdsætte deres nedarvede frihed, men i bedste fald, kun knap være klar over den, og i værste fald, forhåne den, afvise den, benægte den. 

Hvis viden er magt er dumhed svaghed. En Vestens verden ledet af mennesker, hvor de fleste mener Winston Churchill var en opdigtet person eller knap er klar over. hvem han var og hvad han gjorde - og hvor radikalt anderledes deres egne liv ville være om han ikke havde været til - giver mareridt. 

Vesten er trods alt, engageret i en kamp på mange fronter mod en civilisation (brugt her er lemfældigt) der har en lang, lang erindring. Det er ingen overdrivelse at sige, at denne kamp vil afgøre frihedens fremtid. Og den grumme sandhed er, at friheden kun har ringe chance når de som formodes at skulle kæmpe for den er så historie ‘uskyldige,’ at de ikke med rette kan værdsætte, hvor svært og, hvor hårdt der måtte kæmpes for den værdifulde gave som friheden er.

About Bruce Bawer

Bruce Bawer is a Shillman Journalism Fellow at the Freedom Center and the author of “While Europe Slept” and “Surrender.” His e-book, "The New Quislings", about the Norwegian Left's exploitation of the July 22 mass murders in Norway, will be published in early January by Harper Collins.

http://frontpagemag.com/2012/01/02/is-the-west-doomed/2/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails