fredag den 2. september 2011

Uvidenhed eller kundskab årsag til islamofobi?

Hader de fleste amerikanere Islam?

Bernie Planck

Jeg læser ofte kommentarer fra læsere der fejlagtigt antager, at de fleste amerikanere hader Islam. Det er ikke sandt. Hvis man spurgte den typiske amerikaner før 9/11 “Hader du Islam?” ville svaret være et af de følgende:
  1. Nej, Islam er en religion ligesom Kristendommen.
  2. Jo, men jeg hader enhver anden religion undtagen min egen.
  3. Hade er det forkerte ord - jeg har læst Koranen så jeg er direkte bange for Islam.


Jeg tror at 90% af amerikanerne ville have valgt svar 1 eller 2, blot fordi de fleste amerikanere før 9/11, i det store og hele,  var fuldstændig uvidende om Islam, Koranen og muslimer.

De fleste muslimer antager helt forkert at amerikanerne hader muslimer, fordi de fleste muslimer hader Amerika, og så mener de det er gensidigt. Sørgeligt nok, selv efter 9/11 frygter mange amerikanere stadig ikke Islam. Sandheden er, at hvis flertallet forstod den trussel som Islam udgør, da ville vi helt sikkert ikke give muslimer lov til at komme til at bo i vort land.
Tysk-Amerikansk parade i New York City på East 86th St. Oct. 30, 1939 / World-Telegram photo.Photo Credit: Wikipedia


Lad mig nævne noget om hykleri. Had eller frygt eller intolerance overfor de af en anden race, etnicitet eller religion er sædvanligvis et udtryk for uvidenhed. Imidlertid er Islamofobi det modsatte - de som frygter Islam gør det på baggrund af kundskab. Amerikanere der betragter Islam som blot endnu en religion gør det af uvidenhed De har ikke læst Koranen og har ingen anelse om hvad Islam i sandhed handler om.

I 1930’erne gav Amerika Nazisterne lov til at komme ind i vort land og gav dem lov til at holde betalte demonstrationer for Vaterlandet, lod dem udgive tidsskrifter og bygge ungdomslejre, fordi de fleste amerikanere betragtede dem som blot endnu en uskyldig politisk gruppe. Denne tolerance var et resultat af uvidenhed.

Ja, desværre har tingene en tendens til at gentage sig.


En lille bemærkning om Nazi Paraden på billedet - nogle amerikanere var så dumme og uvidende overfor den trussel som nazismen udgjorde, at de vinkede og heilede fra vinduerne:

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails