søndag den 19. december 2010

Jagt og dobbeltmoral

Om Jagt og Hollywood og dobbeltmoral

Humberto Fontova
"Puritaneren hader rævejagten, ikke fordi det påfører ræven smerte, men fordi det giver jægeren glæde."
- Lord McCauley

"Puritanisme: Den der skrækindjagende frygt for at nogen, et eller andet sted måske har det godt og morer sig."
- H.L. Mencken

"Du [Sarah Palin] dræbte ikke de dyr fordi du skulle have føde eller ly eller andet, men du dræbte det for sjov. Du nyder at dræbe dyr. Det hun gjorde er hjerteskærende foragteligt. Jeg har ikke noget problem med at spise kød eller have et læderbælte...jeg nyder faktisk ikke den kendsgerning at de er døde, og jeg ønsker helt sikkert ikke frivilligt at være en af dem der slår dem ihjel."
- Aaron Sorkin, i the Huffington Post, som reaktion på at en rensdyr jagt i "Sarah Palins Alaska."
Jamen hvor er det dog flot, Aaron. En Præmiestjerne til den lille fyr med brillerne. Manuskriptforfatteren Sorkin foretrækker altså rollen som Don Barzini fremfor rollen som Michael Corleone. Din trofaste tjener her befinder sig ofte i Bill Maher's "Politisk Ukorrekte" omgivet af netop sådanne mennesker. Åh ja, Hollywood: Et sted hvor man bliver foragtet hvis man er på sværdfisketur -- af ejerne af en sishu bar. Her var (den store, nu afdøde skuespiller) sammen med Tom Green, Florence Henderson og andre i gang med at guffe bøffelribben, og laksecroquetterne i de "Politisk Ukorrekte's" grønne værelse, og derpå gik de på scenen og hånede mig for andejagt og sværdfisketur.


"Forskellen på dig og mig, James," smålo jeg af en ophidset Coburn "er forskellen mellem Don Barzini og Mikey Corleone." Coburn satte sig ned og glødede. "Andre skyder, men Barzini satte en pris på Don Corleone, husker du det? Ligesom du sætter en pris på et sødt, forsvarsløst dyr, hver gang du køber kød. Kan du huske den skæbne som McCluskey's og Sollazo fik i den restaurant. Mikey insiterede på at udføre sine opgaver selv. Han så problemet i øjnene. Han skuldrede sit ansvar - som jægerne. Vi gør vort eget beskidte arbejde.

De vildænder, hjorte og aborrer jeg fanger, jager, dræber og derpå spiser er ligeså døde som den kylling og laks jeg så du spiste for ti minutter siden. Indtil jeg baskede dem, levede de et meget mere behageligt liv end den kylling du fortærer. Jægerne trives i den rolle naturen har givet os: Rovdyret -- ingen dårlig samvittighed over det. Du kan overlade ansvaret til slagteren. Det må du selv om. Men du skal ikke surmule over det. Du er ligeså skyldig i at den kylling døde som jeg er for vildandens død, Men ulig dig -- vi jægere tager naturens mandat alvorligt!"


"Dette er altså for nemt," sagde jeg endelig til Bill. "Jeg er jæger, for Guds skyld. Jeg holder af udfordringen, sporten. Kom med nogle ægte vegetarer næste gang. Det vil gøre mit arbejde lidt sværere."

"'En rotte er et svin, er en hund, en hund en knægt,' siger PETA"(Dyrettighedsbevægelsen)(i betydningen vi er alle lige, mennesker som dyr) " Jeg gik til den i et andet show mod Maher selv (PETA bestyrelsesmedlem), "Fint, men rotter, svin og hunde jager alle sammen og dræber andre dyr. Alligevel vil i PETA folk nægte knægten den samme rolle. I modsiger Jeres egen doktrin."

"Min hund jager ikke!" råbte tidligere "Talk Soup" vært John Henson lige ved siden af mig.

"Netop, John," lo jeg. "Og det er fordi du betaler nogen for at slå en vildhest ihjel, skære den op og lægge den i dåser til ham. Det gør du hver gang din hund får mad, amigo."

"Åh javist!" snerrede Tom Green. "Svin jager?"

"Ja, Tom," sagde jeg, mens jeg rullede med øjnene. "Faktisk æder vildsvin deres bytte -- små nuttede kaniner - levende. Det lærer du ganske vidst ikke når du sidder på Starbucks. Kom med ud i skoven, så skal du bare se...Også jer kom med derud!" sagde jeg til det hujende snerrende publikum i studiet.

"Hvad fodrer i dyrerettighedsforkæmpere jeres katte med, hvad? Mange af Jer elsker katte, ikke sandt? Giv dem grønsager og i kan blive fængslet for dyremishandling. I sulter dem da til døde. Giv dem kattemad, og i betaler for at slå kyllinger, fisk svin køer osv. ihjel, Bare kom i gang."

"Og endnu en ting! I kvinder elsker de der læber der ser ud som de er blevet stukket af en hveps, og de der rynkefri ansigter, ikke sandt? Nuvel, hvor tror I kollagenen kommer fra? Det kan jeg sige Jer: Myrdede køer! Og læbestiften på Jeres hvepsestukne læber - glycerinen i dem kommer fra at man koger de myrdede køer! Og lanolinen i Jeres håndcreme og den sollotion i bruger på Venice Beach -- denne gang fra myrdede får! Og gearoliem og hydraulikolien i Volvoerne og BMW'erne i kørte i hertil -- igen myrdede og kogte køer!"

Jeg kommer altid til at vække furore når jeg er på.

Se her.


"Velhavende trofæjægere, mange ikke fra denne stat vil betale for den glæde de har ved at skyde en puma så de kan hænge den op over kaminhylden." Således blev den videnskabeligt baserede kampagne for at forbyde jagt på pumaer ført ord for ord i Californien og støttet af Sierra Club.

"Problemet er nu, at flere pumaer dræbes i Californien af skattebetalte iskolde naturbeskyttelsesembedsmænd, flere end de som blev skudt af jægere som betalte i dyre domme for jagtlicenserne.


Men i det mindste kommer ingen af dem til at hænge over kaminhylden. De bliver i stedet smidt i forbrændingsovnen. Hurra! Er I nu glade i Grønne?

http://www.americanthinker.com/2010/12/hollywoods_aaron_sorkin_the_pu.html

Humberto Fontova is the author of four books, including Fidel: Hollywood's Favorite Tyrant and Exposing the Real Che Guevara. Visit hfontova.com.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails